Ajankohtaista

Hei jes, mä juoksen kuuhun!

20.6.2017

Mitä lapsi tekee, kun hän saa itse päättää fysioterapiansa sisällön?

Jotta terapeuttina pystyisi parhaiten havainnoimaan lapsen liikkumista ja toimintakykyä, on hänelle annettava tilaa leikkiä. Leikkiminen on luontaista kaikille lapsille toimintakykyyn katsomatta. Pirkanmaan Erikoiskuntoutuksen fysioterapiassa lapset pääsevät perinteisten leikkien lisäksi myös teknisavusteiselle klinikalle virtuaalimaailman pyörteisiin.

Virtuaali- ja pelimaailman liittäminen harjoitteluun lisää motivaatiota usein toistuvaan harjoitteluun, jolloin kuntoutus on todistetusti tehokkaampaa. Kuntoutus on siis virikkeellistä, mielekästä, tehokasta ja motivoivaa. Esimerkiksi juoksumatto painokevennysmahdollisuuksineen liitettynä virtuaalinäyttöön innostaa lasta kävelemään kuussa tai edellisen kesän lomakohteen kaduilla. Huomaamattaan lapsi kävelee tai juoksee puolikin tuntia mielellään. Pyörätuolilla pääsee kaikkien teknisavusteisten laitteiden lähelle, jolloin virtuaalimaailma tavoittaa kaikki lapset.

Virtuaalimaailma vie mennessään

Kipukuntoutuksessa puolestaan teknisavusteinen kuntoutus vie ajatukset pois kivusta kohti haastavia harjoituksia. Liikunnan ja kognitiivisen ponnistelun on todettu tehostavan aivojen plastisuutta, jota kipu tai neurologinen vamma heikentää.  Myro, iso kosketusnäyttöpöytä, houkuttelee isompaakin lasta ratkaisemaan erilaisia kognitiivisia harjoituksia tai pelaamaan voimaa sääteleviä pelejä yhdessä oman terapeutin kanssa, jolloin kipu jää usein taka-alalle. Heppatytöt- ja pojat innostuvat ratsastamaan ratsastussimulaattorilla, kun jalkoihin asetellaan oikeat jalustimet ja suitset pujotetaan oikeaoppisesti käsiin. Nämä ovat tärkeitä yksityiskohtia, jotka eivät jää lapsilta huomaamatta.

Leiki, leiki, leiki

Leikki motivoi lasta leikkimään. Jo pieni vauva hamuaa lelua ja sen hetken taidoillaan saa lelun lopulta itselleen. Lastenfysioterapiassa tiedät onnistuneesi, kun tunti menee nopeasti leikin pyörteissä. Onnistunut terapia näyttää helpolta ulkopuolisen silmissä.

Niin, mitä lapsi siis tekee terapiassa, jos saa itse päättää sisällön? Leikkii tietenkin! Lähtee kauppaleikin pyörteisiin, juoksee kuuhun tai hyppää virtuaalilasien avulla vuoristoradan kyytiin. Vaihtoehtoja on monia, kun vain tarjoamme siihen mahdollisuuden.